Monday, January 12, 2009

KERANA WASIAT...part 6

Majlis persandingan mereka berlangsung dengan begitu meriah sekali. Kadang-kadang terdengar suar-suara nakal yang mengusik pasangan pengantin itu. Bagai pinang dibelah dua, kata mereka. Geli tekak Batrisya mendengarnya!
Batrisya rimas apabila menjadi perhatian para jemputan, Ini baru majlis persandingan di rumah, belum lagi di hotel yang ditempah oleh keluarga mereka berdua. Bagaimanalah nanti? Rimas jugak kalau jadi tumpuan ni ya…????
“Rapat sikit…” arah jurugambar yang telah diupah khas untuk mengabdikan foto perkahwinan mereka berdua. Batrisya teragak-agak untuk melakukan aksi yang diminta oleh jurugambar. Malu pun ada. Lagipun dia mana pernah duduk di atas riba soerang lelaki dalam hidupnya melainkan papanya. Ahh..papanya lain, itu pun semasa kecil. Haikal hanya tersenyum kambing….suka sangatlah tu, Batrisya berkata-kata sendiri.
“Mak oii..beratnya! Awak makan batu ke?” Tanya Haikal takkala Batrisya duduk di atas ribanya setelah diarah oleh jurugambar. Kalau tak duduk atas riba boleh ke? Mahu sahaja Batrisya bertanya sebegitu, tapi tidak tergamak rasanya, nanti apa pula orang lain akan fikir?
“Weii..cakap tu berlapik sikit ya! Kang tak pasal-pasal saya tolak awak dari pelamin ni….!!!” Balas Batrisya. Malu usah dicakap apabila Haikal berkata begitu. Macamlah best sangat duduk atas riba lelaki itu. Huhh..macam duduk atas batang kayu jea…!!!!, jerit Batrisya.
Ahh..!!! Macamlah awak tu berani sangat! Ingat saya tak reti ke nak tarik awak sekali, kalau betul awak tolak saya jatuh dari pelamin ni?”
“Apa? Ingat saya tak berani ke?” cabar Batrisya. Haikal hanya mencebikkan bibirnya. Comel dirasakan wajah Batrisya dalam keadaan marah!
“Eh.., awak ni tak reti nak senyum ke? Macamlah cantik sangat kalau buat muka macam tu….” Suara Haikal berbunyi lagi.
Naik berdesing telinga Batrisya mendengarnya. Mamat muka jeruk mangga ni memang nak kena! Kalau aku tolak betul-betul kang..baru padan muka dia…!!!!”
“Diam boleh tak?!! Saya ni dah naik rimas melekat dengan awak tau tak! Kalau tak disebabkan mama dan papa saya…boleh lah kalau awak nak merasa jadi orang yang pertama kena tolak jatuh dari pelamin oleh pangantin perempuan….!!!, balas Batrisya. Pergeserannya dengan Haikal memang tidak disedari oleh yag lain, kerana dalam sindir-menyindir, masing-masing begitu ramah melemparkan senyuman kepada para jemputan yang datang meeraikan majlis perkahwinan mereka berdua…Sesekali hipokrit itu kena ada juga dalam hidup…kan?!!!
“Eh? Saya punya mulut..biarlah saya nak cakap apa pun…dengki!”
Hnedak tergelak Batrisya mendengarnya. Perangai macam budak-budak! Spesis manusia apalah si mamat ego@hipokrit ni!.....
………………………………………………………………………………………………..
Agak lama Batrisya mengurungkan dirinya di dalam kamar mandi. Segan hendak keluar. Apatah lagi jika Haikal sudah berada di dalam bilik itu. Sempoi jea lelaki itu berbaring di atas tilamnya sambil membaca buku agaknya. Sudahlah tidak minta izin, main rembat jea…
“Dah siap ke awak repair paip air yang rosak tu? Kalau dah, cakap ya…saya nak masuk mandi pulak!” tiba-tiba kedengaran suara Haikal. Pastinya ditujukan kepada dirinya. Seketika kemudian kedengaran suara lelaki itu yang galak ketawa….dah tercabut wayar agaknya….
“Ceh..!!!Memang manusia tak tahu malu langsung si Haikal ni…!”
“Woii Batrisya!!! Yang kau ni gabra tak tentu pasal kenapa? Buat biasa jea…rilek! Jangan tension sangat! Suami kau tu just nak “down”kan semangat kau jea…Kau mesti lawan balik..kalau tak senang-senang jea dia boleh buli kau..!!!! Kau kena berani kalau nak lawan dia..buat biasa-biasa macam dia….!!!!!” Suara hati Batrisya tiba-tiba bergema, bagaikan memberinya semangat baru!
“Ya…aku mesti lawan! Jangan tunjukkan kelemahan depan Haikal. Kalau dia boleh buat macam tu…aka pun boleh! Yesss…..!!!! sorak Batrisya. Bersemanagt kakinya melangkah keluar dari kamar mandi. Anak matanya tertacap ke arah haikal yang sedang asyik berbaring di atas sambil membaca buku. Entah apalah yang seronok sangat baca komik Doremon tu, Batrisya sendiri tidak tahu. Patutlah perangai dia pelik, rupa-rupanya dia suka baca komik Doremon dan tengok cerita kartun Doremaon. Itu along yang cakap. Entahlah betul atau tak…tapi rasanya betul….
“Hah…dah keluar pun! Saya ingatkan awak nak bermastautin kat dalam tu terus….!!!” Kata Haikal. Namun Batrisya buat muka slumber, malas hendak berbalas kata dengan suaminya. Suami? Terasa mimpi pula bila memikirkan yang dia sudah ada suami. Tambahan pulak dengan lelaki bernama Muhammad Daniel Haikal!!!!
“Tepi…saya nak tidur…!!!” Batrisya mula membuka mulut. Haikal memandangnya dengan perasaan hairan. Buku komik Doremon yang dibacanya diletakkan ke tepi…
“Kenapa saya kena ke tepi? Habis tu saya nak tidur kat mana?” soal Haikal. Berkerut-kerut dahinya tika itu. Padan muka..ingat aku tak berani nak kenakan kau? Hah..sekarang baru tahu siapa Batrisya!
“Tha’s not my problem….!!! But don’t worry, bilik saya ni luas..awak pilih jea port mana yang awak rasa selesa nak “landing”kan badan awak..up to you…!!!!” balas Batrisya. Senyuman sinis terukir di bibirnya. Yakin yang kemenangan berada di pihaknya….Haikal kelihatan termenung agak lama. Berfikir barangkali….
“But..if I want to stay here…what you can do?” tiba-tiba sahaja Haikal bersuara. Batrisya terpana! Apa maksud Haikal?
“Ini bilik saya..so only me yang berhak atas bilik ni…awak just menumpang jea..so buatlah cara menumpang….”
“Menumpang? Remember…kita dah kahwin! So, secara automatic, saya pun ada hak jugak atas bilik ini…and, kalau saya nak tidur atas katil ini pun..rasanya takde salahnya kan..?!”
“Haikal….!” Jerit Batrisya tapi dalam nada suara yang terkawal. Takut nanti didengari oleh ahli keluarga yang lain…
“Ya? Kenapa..?!! Awak ada apa-apa masalah ke? “ sapa Haikal. Sengaja ingin menambahkan sakit hati gadis itu…Dia masih lagi berbaring di atas katil milik isterinya itu…
Kemudian perlahan-lahan Batrisya menghampiri Haikal……….

6 comments:

  1. hehehe...
    amboi garangnya nana_yoong!
    takut la...
    huhuhu....

    ReplyDelete
  2. ngeeee....
    heeheh...lawk plak rse..
    ske2...
    sambung2...

    ReplyDelete
  3. hahaha.. si batisya tu dah banyak kali kalah ngan haikal.. adoii..

    bila cinta nak mula berputik ni? hehehe..

    ReplyDelete
  4. best...xsbar nk tnggu n3 cte nie...

    ReplyDelete