Saturday, January 24, 2009

MENGERTILAH CINTA INI: part 48

“Baik kau cakap betul-betul! Patutlah kau selali mengelak bila aku tanya pasal suami kau tu….”
“Alah..kau pun sama! Berahsia dengan aku” balas Ariessa sambil memasamkan wajahnya. Pura-pura merajuk!
“Aku lain….”
“Habis aku ni tak lain la….” Pintas Ariessa. Ada sesuatu yang dia ingin dia korek daripada sahabatnya itu. Hubungannya dengan Nabil Klon pastinya.
“Kau ni kenapa..pelik aku tengok..??? sapa Shiela. Sesekali dia menjeling ke arah suami Ariessa. Hensem bergaya..padanlah dengan Ariessa!
“Aku pulak? Kau tu yang pelik sebenarnya..!!! Kau dengan Nabil macam mana? Korang berdua……”
“Takde jodoh…..”
“What…????!!! Biar betul kau…
“Apa tak betulnya…”
“Tha’s mean kau dengan dia……..
“Kami dah putus……..”
“Hah…????”
“Pembetulan…bukan putus! Tapi kami sudah saling berterus-terang dan saling mengerti……”
“Aku tak faham…….”
“Entahlah..aku sendiri tak tahu nak cakap macam mana…Senang cakap kami ni memang ‘teman tapi mesra’…tu jea…Kami dah pun bincang pasal hal ni…”
“Bila….??”
“Lama dah………
“Kau jangan nak buat lawak Shiela……..
“Perkara ni bukan boleh buat main-main. Aku yang “putuskan” hubungan “cinta tak rasmi” kami……Tapi kami still ‘teman tapi mesra’……”
“Hah…?????!!!!!” Sebetulnya Ariessa memang tak faham apa yang dikatakan oleh sahabatnya itu.
“Aku tak sedar bahawa sebenarnya selama ini aku hanya anggap dia sebagai kawan jea…tempat mengadu..and….”
“Habis tu, Nabil macam mana?? Dia…………”
“Dia pun sama macam aku…..tapi dia tak sampai hati nak cakap sebab takut aku terguris hati dan paling teruk mungkin persahabatan antara kami takkan jadi macam dulu……”
“Masyaallah…..Shiela..!!!! Jadi…….”
“Dalam hal macam ni, kita kena bersikap berani dan terbuka. Luahkan apa yang terpendam dalam hati kita! Jangan simpan, kalau tak kita juga yang akan menyesal kemudian hari…….”
“Oh…….!” Ariessa menekup mulutnya. Terkena dirinya sendiri. Terus anak matanya terpandangkan Zafriel!
“Hakimi………..”
“Insayaallah kalau ada jodoh…Dia pun tahu pasal hubungan aku dengan Nabil. Mereka kerap berjumpa masa kami lepak sama-sama…..
“Dia tak kisah ke…????” Ariessa diserbu dengan seribu persoalan…..begitu misteri perjalanan hidup manusia! Tak sangka…
“Dia faham…..as a friends..tak salah kan? Tapi, walaupun aku baru kenal dengan Hakimi, sedikit sebanyak aku tahu sikap dia. Dia tu jenis yang berterus terang….dan pasal Nabil, dia cakap..takkan nak putuskan hubungan persahabatan macam tu jea..sayang kan? Dan dia pun dah daftar jadi salah seorang kawan Nabil….aku terharu sangat…..”
Mata Shiela mula bergenang dengan air mata…Cintanya hanya untuk Hakimi selamanya… Ariessa memeluk sahabatnya itu. Erat! Tumpang gembira…Dia???? Susah hendak kata…..
“Aku harap kau pun sama, Riessa…..” Shiela kembali menyambung kata. Tepat anak matanya merenung wajah Ariessa
“Aku…??????”
“Kita bukannya berkawan sehari dua, tapi dah bertahun. Aku tahu benar perangai kau. Kau sayangkan suami kau tu..tapi tak nak mengaku…kan????!!!!
Nampaknya tembakan Shiela betul-betul tepat mengenai sasarannya.
“Aku……..Ahh, susah….
“Apa yang susahnya…???? Luahkan jea…jangan kau menyesal nanti….
“Entahlah……!!!!!!!” Ariessa menundukkan wajahnya ke lantai! Hilang butir bicara. “Aku sebenarnya tak yakin……”
“Tak yakin…??? Dengan diri kau sendiri atau…….
“Tak tahu…….

No comments:

Post a Comment